...bijna terug thuis...

5 augustus 2012 - Buenos Aires, Argentinië

Vrijdag was het dé dag om naar Tigre Delta te gaan.

Dit ligt op zo'n 30km van de drukkte stad Buenos Aires en zou ons eventjes terug de natuur in voeren..weg van de drukte.. klaar om nog eventjes te ontspannen voor we naar huis zouden gaan.

Je kan er met een gewone trein naartoe en onderweg overstappen op de 'toeristentrein', 'Tren de la costa'. We kozen voor de heenweg met de gewone trein en terugkeren met de Tren de la costa. De eerste trein ging rechstreeks, de andere is meer een 'boemeltreintje' zoals wij dat noemen :-).

De treinen zijn hier toch niet zo goed onderhouden. De bussen zien er vele nieuwer of onderhouden uit. Ze zijn ook, naast de taxi's, het meest gebruikte vervoersmiddel in deze grootstad. Op de trein wordt je ook niet echt met rust gelaten.. het is te zeggen.. er stappen her en der enkele straatverkopers op die hopen dat ze enkele gulle reizigers treffen! En maar roepen en verkondigen waarom je bepaalde organisaties moet steunen.. of proberen hun mooiste deuntje uit hun pampfluit of gitaar te toveren..

Na een klein uurtje bijna, zijn we toegekomen in Tigre. Onze dag is redelijk 'miezerig' begonnen en ziet er hier ook niet rooskleurig uit. Bewolkt, redelijk fris/koud..dat belooft!

Toen we aankwamen zag het er op zich (het weer buiten beschouwing gelaten) best gezellig uit. De bureautjes waarbij je een boottochtje kan reserveren zagen er wat "english" uit. Hoe "english" is, hihi.. dat moet je aan Natacha vragen of hopen op foto's te kunnen zien.  Een leuk aangelegd parkje en enkele kleine winkeltjes. De mevrouw van het toeristisch bureautje heeft ons duidelijk de weg gewezen, we konden op weg naar de catamaran voor een boottocht van 2 uur op de rivierdelta rond Tigre. Het ziet er leuk, mooi, rustig en veelbelovend uit!

Ware het niet dat het plannetje helemaal buiten proportie was, het begon te regenen en onderweg eigenlijk vooral begon te gieten! We zijn gaan schuilen onder een afdakje. Wat een druppels, wat een hagel zelfs! Je zag dat ze er hier niet echt op voorzien waren. Putjes die meteen overstroomden, mensen die plots niet goed wisten waarheen..we zijn dan maar het café van het afdakje binnengestapt en hebben ons er even voor de tv geplaatst, kijkend naar één van de zovele finales op de olympische spelen.

Na de plensbui gingen we richting catamaran. Wilden ze voor 2 personen toch niet uitvaren zekers? ;-) hihi.. iets te weinig toeristen die vandaag zin hadden in een rondvaart. Als er binnen een half uurtje 6 personen zouden zijn gingen we uitvaren. We wisten ook dat aan het begin van het terrein ook nog een rondvaart was die we konden nemen. Die lag iets centraler, vlakbij het station.. misschien loopt daar meer volk en hebben we meer kans om te kunnen vertrekken. Niets was minder waar.. gedurende de dag hoorden we veel gerommel in de lucht, vielen er druppels her en der.. en ook daar bijna geen kat te bespeuren. Voorzichtig aten we onze picknick in afwachting van - uiteraard - de overige 4 passagiers die - uiteraard - met ons zouden meevaren.. Iets later aten we het laatste broodje onder een afdakje op en kwam de vriendelijke mevrouw van de kiosk ons vriendelijk vertellen dat er toch geen utivaart meer zou gebeuren. Ze vertelde ons ook dat het echt geen gewoonte is dat het nu regent in Argentinië. Dat het in de lente gebeurt, ja.. dat is normaal.. maar nu in deze winter, neen.. En dat mogen wij speciaal meemaken ség, wel lief van die Argentijnen ;-)

Spijtige zaak,maar we lieten ons hoofdje er niet bij hangen. We stapten richting het andere staionnetje alwaar we de 'Tren de la costa' namen. Een treintje dat - hoe kan het ook anders - langst de kustlijn terug richting BA rijdt. Een kleine illusie dat we veel van het water zouden zien.. ze rijdt wel paralel met de kustlijn,maar toch vrij vaak tussen de huizenrijen en bomenrijen.. ach ja, onderweg kwamen we nog enkele 'engelsachtige' stationnetjes tegen en aan het einde van de rit raakten we verzeild in een heuse 'Tom en co' :-) Het treinstation is binnenin helemaal omgetoverd tot een grote tweedehandsbeurs :-) We moeten hier overstappen op de uiteindelijke trein richting BA-centrum en moesten hier dus helemaal door om aan het juiste perron te geraken.

Onze namiddag werd verder opgevuld met souvernirs-shopping. Het was te druilerig om de stad verder te verkennen of weer een nieuwe wijk te gaan ontdekken. Een shopnamiddagje met een warme chocomelk als afsluiter.

Zaterdag zijn we nog enkele wijken gaan bezoeken. Eerst even terug naar 'La Boca'. Ons eerste bezoekje was immers rond sluitingstijd van alle ateliers en dergelijke. Nu arriveerden we mooi op tijd in de voormiddag en konden we genieten van het bruisende weekendleven in deze wijk. Veel straatartiesten die met de toeristen de foto opgingen. Je kon dan een tango-accesoire aantrekken en met een échte Tangoman of Tangodame op de foto. Er was ook een look-a-like van Maradonna om mee op de foto te gaan. Her en der dansten ze de tango en gaven ze het beste van zichzelf. Enkele kunsternaars stelden hun juwelen en leuke hebbedingetjes voor. Vele kleine gallerijen waren geopend en de café's zaten stampvol met publiek. Nadien namen we de bus richting San Telmo. De kunstenaarswijk van BA. Heel vergelijkbaar met heel wat andere gekende kunstenaarswijken in Barcelona of Parijs. Ook gekend om zijn antiekmarktjes her en der. We moester er natuurlijk met oogklepjes voorbijwandelen of Natacha zou haar rugzak volgestopt hebben met allerlei hebbedingetjes voor in haar klasje :-)

We konden ook nog een kleine stripheldenroute volgen. Deze begon bij het gekende figuurtje Mafalda. Een meisje uit een middenklasgezin die fel begaan is met de wereld en de maatschappij. Echt een beroemd stripfiguurtje in heel Zuid-Amerka. (zie foto's)

Het was een héél fijne afsluiter van een héél fijn avontuur in Argentinië.

Het is een beetje uitkijken naar onze thuiskomst,maar tegelijk ook liever verder doorreizen naar andere uithoeken van dit prachtige land! De walvissen, de familie van Paola, de watervallen.. het prachtige gebied in en rond Salta.. sommige dingen lijken al heel ver weg,.. en tegelijk ook heel erg dicht bij ons.

We hebben er héél erg hard van genoten en kijken er met een heel tevreden hartje naar terug!